12.2 C
Brno
Pátek, 31 března, 2023
DomůRodinaKdyž těhotenské hormony působí při nakupování

Když těhotenské hormony působí při nakupování

Date:

Nenechte si ujít

Je čas vysadit ovocné stromky

Do prvních mrazů se stihnou na novém místě zakořenit,...

Postarejte se o zdraví svého trávníku

Ani to nejdůkladnější sečení, zalévání a hnojení trávníku od...

Ve skleníku rostou vitamíny i nyní

Čerstvou zeleninu můžete mít až do pozdního podzimu. I když...

Jak se stát supermámou na počkání

Rodina je velká fuška, zvláště když dnes chceme být...

Předvánoční charita – kdy ano, kdy ne?

Vánoční svátky jsou ideálním nástrojem, jak z lidí vytáhnout...
- Komerční sdělení -časopis

Zamrkali na vás z těhotenského testu dvě čárky? Vítejte v nové životní etapě, která potrvá celých devět měsíců. Začíná období bezbřehého nákupního šílenství.

Všimněte si mladých párů v obchodech s dětským a těhotenským oblečením. Zmateně postávají u regálů a nahlížejí do svých nákupních seznamů s desítkami položek. Jaký kočárek si přejete? Dvojkombinaci nebo trojkombinaci? Sportovní tříkolku nebo čtyřkolovou klasiku? Gumenná nebo nafukovací kolečka? Je adaptér X kompatibilní s kočárkem Y a vajíčkem do auta Z?

Na rozdíl od minulosti je dnes nabídka dětského a těhotenského zboží ohromující. Regály překypují nedozírným množstvím oblečení, kosmetiky, nábytku, hraček a všelijakých podivných věcí, o jejichž funkci budoucí rodiče zatím jen tuší. Ve spleti dětských výrobků se orientují jen těžko, a tak se oběti pouštějí do divokých nákupů všeho, co jim přijde pod ruku. Co by přece neudělali pro svého andílka?

Kreativní pasti
Bezednou studnicí nesmyslů je zejména obchod s dětským oblečením. Jen málokdy tam platí přímá úměra mezi kvalitou a cenou. „Moji příbuzní se chtěli vytáhnout, a tak mi při narození Samka koupili dětské oblečení exkluzivní značky,“ říká Michaela z Košic, která se zapojila do naší čtenářské ankety o nejzbytečnější dětský produkt.

„Věcičky vypadaly na pohled úžasně, ale návrháři viděli dítě zřejmě jen z dálky. Dostali jsme například vyšívané novorozenecké body za 29 eur, se zapínáním z velkých pestrobarevných knoflíček, umístěných vzadu na zádech. Děťátko, které na nich bude ležet, to určitě ocení,“ říká s ironií Michaela.

K dalším oblíbeným podarunkům patří miniaturní džíny, do kterých se nevejdou ani plenky, případně značkové tenisky s pevnou podrážkou pro tříměsíční dítě.

Každá jedna věc je nezbytná, nenahraditelná nebo alespoň užitečná – snaží se nás přesvědčit kreativní marketingoví odborníci. Stačí se podívat na obaly hraček. Nevýrazná barva „působí na děťátko něžně“, křiklavý odstín zase „upoutá pozornost a stimuluje zrak“.

Pokud je něco hladkého, „působí uklidňujícím dojmem“, má-li hrany a výstupky, „rozvíjí jemnou motoriku“ . Obyčejný plyšový medvídek „podporuje emocionální vývoj a přináší pocit bezpečí“, banální písknutí gumové kachny „pomáhá pochopit vztah mezi příčinou a následkem“.

Cyničtější firmy se neváhají uchýlit ik silnějším zbraním. Tehdy je jejich výrobek „určen pro výjimečné lidi, kteří nehledají kompromisy v komfortu a bezpečnosti svých dětí“. A pokud má nějaký distributér přece jen podezření, že se svou cenou opravdu, ale opravdu přestřelil, pomůže si zázračnou formulkou: „Za bezpečí a zdraví dítěte je to skvělá cena. Zaplatíte ji i vy?“

Velké břicho – malý mozek?
Těžko najdete ideálnější zákazníky, jako jsou budoucí maminky. Hormonální změny v těhotenství jsou pravděpodobně hybnou silou baby byznysu. Podepíší se pod změny chutí, ranní nevolnosti, a, ano – podle některých výzkumů i pod zhoršenou paměť nebo prostorovou orientaci.

Přirovnání „velké břicho – malý mozek“ vám zřejmě žádný odborník nepotvrdí, ale podle vychytávek v nabídce obchodů jej někteří výrobci berou jako ověřený fakt. Jak jinak by pak mohly nabízet těhotenské tango kalhotky nebo relaxační polštáře pro budoucí maminky ve tvaru gigantických hokejek?

Jak přiznává autorka článku, i některé respondentky naší ankety v návalu euforie z očekávaného potomka by dokázaly vykoupit i celý obchod. A často jsou to právě naše silnější polovičky, které nás uchrání od osobního bankrotu a přesvědčí, že dětská vířivka s LED podsvícením až tak nezbytná nebude.

Bratislavská maminka Gréta vzpomíná: „Pamatuji se na jeden zvlášť úmorný a dlouhý nákup, který jsme absolvovali spolu s manželem. Náš účet narůstal do povážlivých výšek, ale všechno jsem považovala za nezbytné. Manžel to nejspíš statečně snášel.

Postupně se mu začaly v čele objevovat krůpěje potu a zhruba u 49. výrobku vybuchl a začal křičet něco o tom, že výrobní náklady nedosahují ani desetiny ceny výrobku a že nenechá dělat ze sebe vola. Bohužel sklenici trpělivosti mu vykypělo u vatových tamponů do podprsenky za necelá tři eura.

Na tu scénu nikdy nezapomenu – rozčilený manžel, já s obrovským břichem a slzami na krajíčku a dlouhý soustrastý pohled, který na mě vrhla prodavačka,“ směje se Gréta.

Příroda je zdarma
Jak ukázala naše anketa, univerzální nesmysly, na kterých by se shodli opravdu všichni rodiče, neexistují – i když zmiňované tango kalhotky jsou opravdu vážným kandidátem.

Každé těhotenství je rozdílné, tak jako je jiné i každé děťátko. Dosvědčuje to i Jana z Bratislavy, maminka tříleté Gabiky a 5-měsíční Zoe. „U Gabi jsem si mléko odsávala celé dny, u Zojky jsem odsávačku nevyužila ani jednou,“ vzpomíná.

„Jelikož Gabi měla koliky a celé dny jsme skákali na míči, k Zojce jsem si předem pořídila parádní houpací kolébku proti kolikám. Jak jinak, Zojke se bolesti bříška úplně vyhnuli a kolébku nepotřebovala.“ Podobné zkušenosti má téměř každá máma. Dá se vůbec nepotřebným věcem z výbavičky naprosto vyhnout?

Asi nejvíc zbytečností najdeme mezi hračkami. Potomek v nich doslova taje, ale ve skutečnosti si hraje se dvěma, maximálně třemi oblíbenými kousky. Jak na potvoru, zpravidla s těmi nejlevnějšími.

Neúnavný propagátor přirozeného rodičovství Tom Hodgkinson radí: „Příroda je obrovským štědrým opakem ubohé a chamtivé komerční kultury. Navíc nic nestojí.“

Zkuste kamínky, hůlky, kaštany – vaše dítě se s nimi zabaví mnohem déle než s plastovými skládačkami, o které doma jen klopýtáte.

Nedejte se dohnat
O něco těžší bude rozhodování týkající se užitkových a bezpečnostních předmětů. Vše má jistě svůj význam a skalní příznivce, zároveň je množství domácností, ve kterých zapadly tyto výrobky prachem. Nikdy proto nezaškodí, pokud si koupi předem důkladně zvážíte.

Chcete, aby spalo děťátko s vámi v posteli? V tom případě monitor dechu, který se ukládá pod dětskou matraci, pravděpodobně nevyužijete. Plánujete děťátko kojit? Sterilizátory, ohřívače láhví i samotné láhve vám budou naprosto zbytečné. Otálíte s koupí polštářku na kojení? Schválně, zkuste si ho nekoupit. Když ho nebudete mít, pravděpodobně vám nebude ani chybět. A kdyby přece jen ano, leckdy si ho můžete pořídit později.

Nejsem ovce – mluví se v jedné reklamní kampani. Zkuste si při nejbližším nákupu v dětském obchodě opakovat něco podobného – nejsem tele. Přitom není až tak podstatné, do jaké sociální vrstvy patříte a jakými financemi disponujete. Důležité je, abyste používali zdravý rozum.

Nejnovější příběhy

- Komerční sdělení -pr článek